Care este
rolul zincului în organism?

Chiar dacă în corpul nostru există doar 2-3 grame de zinc, acesta este indispensabil unor procese precum formarea proteinelor şi a ADN-ului. Este necesar în timpul sarcinii şi pe parcursul copilăriei. De aceea, ca să asigurăm o dezvoltare armonioasă a fătului şi ulterior, a copilului, este important să cunoaştem nivelul de zinc din organism.

Întrebarea logică care urmează este, nu-i aşa, de unde putem să asimilăm zinc? Acest mineral apare pregnant în carnea de vită, de porc, în crustacee, arahide şi leguminoase. Deşi începutul listei nu îi convinge pe vegetarieni, natura pare să fi anticipat și acest trend. Zincul poate fi găsit în vietăţile marine, așa cum sunt crustaceele, dar şi în arahide sau leguminoase care sunt uşor de găsit pe piaţa românească.

Ce se întâmplă când apare o deficienţă de zinc? Aici este important să ne ghidăm după o scală simplă: un nivel optim de zinc (valorile le poţi citi mai jos), o deficienţa uşoară de zinc şi, respectiv, situaţia cea mai gravă, lipsa majoră a acestui mineral. În cazul deficienţei uşoare, o să vezi simptome precum scăderea apetitului, căderea părului, scăderea imunităţii şi chiar slăbirea simţurilor, olfactiv şi gustativ. De obicei, tindem să ignorăm aceste semnale, însă nu ne mai permitem să ignorăm consecinţele unei lipse majore de zinc.

Zincul prezintă beneficii şi în cazul altor afecțiuni cum sunt: diareea, ulcerele de stomac, leziunile şi rănile, pe care le vindecă mult mai repede. Există dovezi care susțin rolul acestuia și în cazul acneei, deficitului de atenţie, infecţiilor cu virusul herpes simplex şi în creşterea imunităţii organismului. Rolul zincului a fost studiat şi în boală lui Wilson (acumulare de cupru în organism), însă rezultatele sunt mixte. Pe de altă parte, acest mineral a câștigat popularitate prevenind răceala „comună”, dar mai sunt o serie de cercetări care trebuie efectuate până a putea spune cu certitudine că într-adevăr, aşa este.

Care este
rolul zincului în organism?

În ce alimente se găseste zincul?

Zincul se găsește într-o mare varietate de alimente. Puteți obține cantitățile de zinc recomandate consumând o mare varietate de alimente, inclusiv următoarele:
– Stridii. Acestea reprezintă cea mai bună sursă de zinc.
– Carnea roșie, carnea de pasăre, fructele de mare, cum ar fi crabul și homarii și cerealele fortificate, sunt, de asemenea, surse bune de zinc.
– Fasolea, nucile, cerealele integrale și produsele lactate, furnizează zinc în cantităţi mai mici.

De căt zinc avem nevoie?

Cantitatea de zinc de care avem nevoie, în fiecare zi, depinde de vârstă. Cantităţile medii, zilnice, recomandate pentru diferite vârste, sunt enumerate în tabelul de mai jos (cantităţile necesare sunt specificate în miligrame):

Grupa de vârstă Cantitate recomandată
Bebeluşi până în 6 luni 2 mg.
Bebeluşi 7-12 luni 3 mg.
Copii 1-3 ani 3 mg.
Copii 4-8 ani 5 mg.
Copii 9-13 ani 8 mg.
Tineri 14-18 ani (băieţi) 11 mg.
Tineri 14-18 ani (fete) 9 mg.
Adulţi (bărbaţi) 11 mg.
Adulţi (femei) 8 mg.
Tinere gravide 12 mg.
Femei gravide 11 mg.
Tinere mame care alăptează 13 mg.
Alte mame care alăptează 12 mg.

Cred că nu este surprinzător pentru nimeni că femeile gravide sau cele care alăptează au cea mai mare nevoie de zinc. Așa cum spuneam, acest mineral asigură dezvoltarea armonioasă a corpului, în special în perioada de creştere. Face parte din responsabilitatea părinţilor să se asigure că fătul şi viitorul lor fiu sau fiică vor primi cel mai bun start în viaţă. De aceea, semnele deficitului de zinc trebuie urmărite şi tratate imediat cum apar.

De căt zinc avem nevoie?

Am un nivel suficient de
zinc în organism?

De exemplu, există anumite grupuri de oameni care au mari șanse să aibă probleme cu nivelul de zinc:
– Persoanele care au suferit intervenții chirurgicale gastrointestinale, cum ar fi operația de scădere în greutate sau care au tulburări digestive, colită ulcerativă sau boala Crohn. Aceste condiții pot reduce cantitatea de zinc pe care organismul o absoarbe și pot determina creșterea cantității pierdute prin urină.
– Vegetarienii, pentru că nu consumă carne, care este o sursă bună de zinc. De asemenea, fasolea și boabele pe care le consumă în mod obișnuit au o rată de asimilare a nutrienţilor de doar 50% datorită acidului fitic care inhibă absorbţia acestui mineral. Din acest motiv, vegetarienii ar putea avea nevoie de până la 50% mai mult zinc decât valorile recomandate.
– Bebeluşii peste 6 luni încă alăptați, deoarece laptele matern nu are suficient zinc pentru sugari. Sugarilor care nu primesc formule adaptate de lapte trebuie să li se administreze alimente care conțin zinc, cum ar fi carnea de pui. În cazul sugarilor hrăniți cu formule adaptate, aceştia primesc suficient zinc din respectivele produse.
– Alcoolicii, deoarece băuturile alcoolice reduc cantitatea de zinc pe care organismul o absoarbe și măresc cantitatea pierdută prin urină. Un procent de 30 până la 50% dintre alcoolici prezintă carenţă de zinc. De asemenea, mulți alcoolici consumă varietăţi şi cantităţi limitate de alimente, astfel încât este posibil ca acestea să nu conțină suficient zinc. Alcoolul este un carbohidrat “gol” care oferă doar senzaţia de saţietate.
– Persoanele cu unele forme de anemie. Acestea au nevoie de mai mult zinc.

Am un nivel suficient de
zinc în organism?

Ce se întâmplă daca nu ai un nivel suficient de zinc?

Carenţa de zinc provoacă o creștere lentă la sugari și copii, o dezvoltare sexuală întârziată la adolescenți și chiar impotență, la bărbați. Am amintit mai devreme, printre altele, de căderea părului, de diaree, de afecțiuni ale ochilor și ale pielii și de pierderea apetitului. De asemenea, pot să apară: scăderea în greutate, probleme cu vindecarea rănilor şi scăderea capacității de a simți gustul alimentelor.

Este important să reţinem că multe dintre aceste simptome pot reprezenta semne ale altor probleme, diferite de cele provocate de deficitul de zinc. Medicul vostru vă poate ajuta să determinați cu exactitate dacă aveți deficiență de zinc, sau dacă este nevoie să faceți o investigaţie suplimentară.

Care sunt efectele zincului asupra sănătăţii?

Zincul este studiat îndeaproape de oamenii de ştiinţă, pentru a descoperi toate efectele sale asupra sistemului nostru imunitar, bariera naturală, invizibilă, împotriva lumii microbiene. Mai mult, se cercetează pentru a fi demonstrată legătura dintre deficienţa de zinc şi alte probleme de sănătate. Câteva dintre acestea le poţi citi în continuare.

strip_tags($sectiuni[6]['titlu'])?>

Sistemul imunitar și vindecarea rănilor

Sistemul imunitar are nevoie de zinc pentru a-și putea face treaba. Persoanele în vârstă și copiii din țările în curs de dezvoltare, care au un nivel scăzut de zinc, ar putea prezenta un risc crescut de a face pneumonie și alte infecții.

Zincul ajută ca pielea să rămână sănătoasă. Unii oameni care suferă de ulcerații ale pielii pot consuma suplimente alimentare cu conținut de zinc, însă numai dacă nivelul acestui mineral în organism este scăzut. În cantităţi optime, zincul menține integritatea pielii și a mucoaselor. Pacienții cu ulcere cronice ale piciorului au un metabolism anormal și un nivel scăzut de zinc seric.

Autorii unei revizuiri în care au intrat mai multe studii, au concluzionat că sulfatul de zinc ar putea fi eficient în tratamentul ulcerului piciorului la pacienții care prezintă valori scăzute ale zincului seric.

Diaree

Există o legătură directă între deficitul de zinc şi diaree. În ţările slab dezvoltate sau în curs de dezvoltare, copiii sunt cei mai predispuşi la această afecţiune digestivă. Deja este demonstrat că acest mineral reduce simptomele şi durata diareei.

În acest sens, forurile medicale mondiale, precum Organizaţia Mondială a Sănătăţii, recomandă ca la copiii cu diaree să li se prescrie zinc timp de 10-14 zile, cu următoarele precizări: 20 mg/zi sau 10 mg/zi pentru sugari sub 6 luni.

AFECŢIUNILE GASTRO-INTESTINALE ŞI ALTELE

Chirurgia gastrointestinală și tulburările digestive (cum ar fi colita ulcerativă, boala Crohn și sindromul intestinului scurt) pot să scadă absorbția zincului și pot duce la o creștere a pierderilor endogene de zinc în principal din tractul gastrointestinal și într-o mai mică măsură, din rinichi.

Alte afecțiuni asociate cu deficitul de zinc includ sindromul de malabsorbție, boala cronică de ficat, boala renală cronică, diverse anemii, diabetul, malignitatea și alte afecțiuni cronice.

RĂCEALA „COMUNĂ”

Dacă pastilele de zinc sau siropul de zinc sunt luate în 24 de ore de la apariţia acesteia, există studii care sugerează că recuperarea se accelerează şi simptomele se ameliorează. Totuşi, încă nu sunt destule dovezi care să ateste acest fapt. Se recomandă să nu iei suplimente cu zinc fără să te consulți cu medicul.

DEGENERAREA MACULARĂ LEGATĂ DE VÂRSTĂ (AMD)

În cazul în care îţi pierzi treptat vederea, este implicată o boală oculară numită degenerescenţă maculară (AMD). Cercetările sugerează că zincul ar putea ajuta la încetinirea progresiei acestei afecţiuni.

Într-un studiu amplu, efectuat în rândul persoanelor în vârstă, cu AMD, care prezintă un risc crescut de a dezvolta AMD avansat, cei care au luat zilnic un supliment alimentar cu 80 mg. Zinc, 500 mg. Vitamină C, 400 UI vitamină E, 15 mg. Beta-caroten și 2 mg. Cupru, timp de aproximativ 6 ani, au avut șanse mai mici de a dezvolta AMD avansat în paralel cu reducerea riscului de pierdere a vederii, în comparație cu cei care nu au luat suplimentul alimentar.

În același studiu, persoanele cu risc crescut de boală care au luat suplimente alimentare care conțin numai zinc au prezentat, de asemenea, un risc mai scăzut de a dezvolta AMD avansat, în comparație cu cei care nu au luat suplimente alimentare cu zinc.

Zincul, poate să fie dăunător?

Poate că această întrebare te va surprinde, însă există şi posibilitatea de a avea prea mult zinc. Semnele care ar trebui să te îngrijoreze sunt greața, vărsăturile, pierderea apetitului, crampele la stomac, diareea și durerea de cap. Atunci când oamenii iau prea mult zinc, pentru o lungă perioadă de timp, au uneori probleme cum ar fi nivelul scăzut de cupru, imunitatea scăzută și nivelul scăzut de colesterol HDL (colesterolul „bun”).

Limitele superioare ale nivelului de zinc le găsești în tabelul de mai jos. Aceste niveluri nu se aplică persoanelor care iau zinc, sub supravegherea medicului:

Grupa de vârstă Limita superioară
Nou-născut până la 6 luni 4 mg.
Bebeluşi 7-12 luni 5 mg.
Copii 1-3 ani 7 mg.
Copii 4-8 ani 12 mg.
Copii 9-13 ani 23 mg.
Tineri 14-18 ani 34 mg.
Adulţi 40 mg.

Există interacţiuni ale zincului?

Da, zincul poate interacționa cu unele medicamente, în anumite situaţii. Citeşte mai jos câteva exemple:

– Se reduce cantitatea absorbită de zinc atunci când îl iei deodată cu antibiotice quinolone sau tetracicline. Mai mult, şi cantitatea de antibiotic asimilată este redusă.

– Zincul poate reduce cantitatea de penicilamină pe care organismul o absoarbe. Ca să limitezi aceasta interactiune, este indicat să iei suplimentul cu cel puţin 2 ore înainte sau după ce iei penicilamina.

– Dacă iei diuretice tiazidice, corpul tău elimină mai mult zinc decât normal prin urină. Cu cât iei mai mult timp aceste diuretice, cu atât mai mult pierzi din nivelul de zinc din corp.

Transmite-i medicului tău sau farmacistului care îţi recomandă un supliment cu zinc ce medicamente iei. Aceştia îţi pot spune dacă există riscul unor interactiuni în combinaţia cu alte medicamente.

Bibliografie selectivă:

1. Alexander TH, Davidson TM. Intranasal zinc and anosmia: the zinc-induced anosmia syndrome. Laryngoscope 2006;116:217-20
2. American Dietetic Association, Dietitians of Canada. Position of the American Dietetic Association and Dietitians of Canada: vegetarian diets. J Am Diet Assoc 2003;103:748-65
3. Bahl R, Bhandari N, Hambidge KM, Bhan MK. Plasma zinc as a predictor of diarrheal and respiratory morbidity in children in an urban slum setting. Am J Clin Nutr 1998;68 (2 Suppl):414S-7S
4. Beck FW, Prasad AS, Kaplan J, Fitzgerald JT, Brewer GJ. Changes in cytokine production and T cell subpopulations in experimentally induced zinc-deficient humans. Am J Physiol 1997;272:E1002-7
5. Bhutta ZA, Bird SM, Black RE, Brown KH, Gardner JM, Hidayat A, et al. Therapeutic effects of oral zinc in acute and persistent diarrhea in children in developing countries: pooled analysis of randomized controlled trials. Am J Clin Nutr 2000;72:1516-22.
6. Black RE. Therapeutic and preventive effects of zinc on serious childhood infectious diseases in developing countries. Am J Clin Nutr 1998;68:476S-9S.
7. Black RE. Zinc deficiency, infectious disease and mortality in the developing world. J Nutr 2003;133:1485S-9S
8. Brewer GJ, Yuzbasiyan-Gurkan V, Johnson V, Dick RD, Wang Y. Treatment of Wilson’s disease with zinc: XI. Interaction with other anticopper agents. J Am Coll Nutr 1993;12:26-30.
9. Broun ER, Greist A, Tricot G, Hoffman R. Excessive zinc ingestion. A reversible cause of sideroblastic anemia and bone marrow depression. JAMA 1990;264:1441-3
10. Brown KH, Allen LH, Peerson J. Zinc supplementation and children’s growth: a meta-analysis of intervention trials. Bibl Nutr Dieta 1998;54:73-6
11. Caruso TJ, Prober CG, Gwaltney JM Jr. Treatment of naturally acquired common colds with zinc: a structured review. Clin Infect Dis 2007;45:569-74
12. Caulfield LE, Zavaleta N, Shankar AH, Merialdi M. Potential contribution of maternal zinc supplementation during pregnancy to maternal and child survival. Am J Clin Nutr 1998;68
13. Chong EW, Wong TY, Kreis AJ, Simpson JA, Guymer RH. Dietary antioxidants and primary prevention of age related macular degeneration: systematic review and meta-analysis. BMJ 2007;335:755
14. Eby GA, Halcomb WW. Ineffectiveness of zinc gluconate nasal spray and zinc orotate lozenges in common-cold treatment: a double-blind, placebo-controlled clinical trial. Altern Ther Health Med 2006;12:34-8
15. Evans JR. Antioxidant vitamin and mineral supplements for slowing the progression of age-related macular degeneration. Cochrane Database Syst Rev 2006;(2):CD000254
16. Fischer Walker CL, Black RE. Micronutrients and diarrheal disease. Clin Infect Dis 2007;45 (1 Suppl):S73-7
17. Heyneman CA. Zinc deficiency and taste disorders. Ann Pharmacother 1996;30:186-7
18. Hooper PL, Visconti L, Garry PJ, Johnson GE. Zinc lowers high-density lipoprotein-cholesterol levels. J Am Med Assoc 1980;244:1960-1
19. Hulisz D. Efficacy of zinc against common cold viruses: an overview. J Am Pharm Assoc (2003) 2004;44:594-603
20. Institute of Medicine, Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes for Vitamin A, Vitamin K, Arsenic, Boron, Chromium, Copper, Iodine, Iron, Manganese, Molybdenum, Nickel, Silicon, Vanadium, and Zincexternal link disclaimer. Washington, DC: National Academy Press, 2001

21. Kang YJ, Zhou Z. Zinc prevention and treatment of alcoholic liver disease. Mol Aspects Med 2005;26:391-404
22. Krebs NF. Zinc supplementation during lactation. Am J Clin Nutr 1998;68 (2 Suppl):509S -12S
23. Lansdown AB, Mirastschijski U, Stubbs N, Scanlon E, Agren MS. Zinc in wound healing: theoretical, experimental, and clinical aspects. Wound Repair Regen 2007;15:2-16
24. Lomaestro BM, Bailie GR. Absorption interactions with fluoroquinolones. 1995 update. Drug Saf 1995;12:314-33
25. Lukacik M, Thomas RL, Aranda JV. A meta-analysis of the effects of oral zinc in the treatment of acute and persistent diarrhea. Pediatrics 2008;121:326-36
26. Meydani SN, Barnett JB, Dallal GE, Fine BC, Jacques PF, Leka LS, et al. Serum zinc and pneumonia in nursing home elderly. Am J Clin Nutr 2007;86:1167-73
27. Navarro S, Valderrama R, To-Figueras J, Gimenez A, Lopez JM, Campo E, et al. Role of zinc in the process of pancreatic fibrosis in chronic alcoholic pancreatitis. Pancreas 1994;9:270-4
28. Newsome DA, Swartz M, Leone NC, Elston RC, Miller E. Oral zinc in macular degeneration. Arch Ophthalmol 1988;106:192-8
29. Penttilä O, Hurme H, Neuvonen PJ. Effect of zinc sulphate on the absorption of tetracycline and doxycycline in man. Eur J Clin Pharmacol 1975;9:131-4
30. Prasad AS. Zinc deficiency in patients with sickle cell disease. Am J Clin Nutr 2002;75:181-2
31. Prasad AS. Zinc deficiency. BMJ 2003;326:409-10
32. Rink L, Gabriel P. Zinc and the immune system. Proc Nutr Soc 2000;59:541-52
33. Sandstead HH. et. al.: Understanding zinc: recent observations and interpretations. J Lab Clin Med 1994;124:322-7
34. Singh M, Das RR. Zinc for the common cold. Cochrane Database Syst Rev. 2011 Feb 16
35. The Age-Related Eye Disease Study 2 (AREDS2) Research Group. Lutein + zeaxanthin and omega-3 fatty acids for age-related macular degeneration: the Age-Related Eye Disease Study 2 (AREDS2) randomized clinical trial. JAMA 2013;309:2005-15.
36. Turner RB, Cetnarowski WE. Effect of treatment with zinc gluconate or zinc acetate on experimental and natural colds. Clin Infect Dis 2000;31:1202-8
37. Van Leeuwen R, Boekhoorn S, Vingerling JR, Witteman JC, Klaver CC, Hofman A, et al. Dietary intake of antioxidants and risk of age-related macular degeneration. JAMA 2005;294:3101-7
38. Wester PO. Urinary zinc excretion during treatment with different diuretics. Acta Med Scand 1980;208:209-12
39. Whittaker P. Iron and zinc interactions in humans. Am J Clin Nutr 1998;68:442S-6S
40. Wilkinson EA, Hawke CI. Oral zinc for arterial and venous leg ulcers. Cochrane Database Syst Rev 2000;(2):CD001273
41. World Health Organization and United Nations Children Fund. Clinical management of acute diarrhoea. WHO/UNICEF Joint Statement, August, 2004
42. Zemel BS, Kawchak DA, Fung EB, Ohene-Frempong K, Stallings VA. Effect of zinc supplementation on growth and body composition in children with sickle cell disease. Am J Clin Nutr 2002;75:300-7