De câtă Vitamină C avem nevoie

Cantitatea necesară organismului diferă în functie de varsta dumneavostră. Cantitațile zilnice necesare le puteti gasi în tabelul de mai jos. Daca sunteti fumător, adaugați 35 de mg la dozele recomandate în tabel.

Grupa de vârstă Cantitate recomandată
Bebeluși până în 6 luni 40 mg.
Bebeluși 7-12 luni 50 mg.
Copii 1-3 ani 15 mg.
Copii 4-8 ani 25 mg.
Copii 9-13 ani 45 mg.
Tineri 14-18 ani (băieți) 75 mg.
Tineri 14-18 ani (fete) 65 mg.
Adulți (bărbați) 90 mg.
Adulți (femei) 75 mg.
Tinere gravide 80 mg.
Femei gravide 85 mg.
Tinere mame care alăptează 115 mg.
Alte mame care alăptează 120 mg.
De câtă Vitamină C avem nevoie

În ce alimente se gasește Vitamina C

Aliment Vitamina C (mg) / 100g
Ardei roșu 250 mg.
Pătrunjel, ardei gras, mărar, coacăze negre 150-200 mg.
Varză de Bruxelles, urzici 100-150 mg.
Ceapă verde, spanac, lobodă, varză roșie, conopidă, gulie, lămâi, portocale, căpșuni 50-100 mg.
Sparanghel, ridichi negre, tomate, mazăre, ananas, grapefruit, mandarine, zmeură 25-50 mg.
Cartofi, vinete, dovlecei, andive, salată, morcovi, ceapă uscată, sfeclă roșie, banane, caise, piersici, mere, pere, prune, vișine, struguri <25 mg.

Am un nivel suficient de
Vitamina C în organism?

Anumite grupuri de persoane au un risc crescut de deficiență:

– Persoanele care fumează sau cele expuse fumului de tigara, din cauza faptului că fumul crește cantitatea de vitamină C pe care organismul trebuie să o consume pentru a „repara”daunele provocate de radicalii liberi. Acestea au nevoie cu 35 mg mai multă vitamină C, pe zi, decât nefumătorii.
– Sugarii care sunt hrăniți cu lapte de vacă, deoarece laptele de vacă are foarte puțină vitamină C și prin prepararea/tratarea termică se distruge chiar si acea cantitate. Laptele de vacă nu este recomandat sugarilor sub vârsta de 1 an. Laptele matern și formulele pentru sugari au cantități adecvate de vitamină C.
– Persoanele care mănâncă o varietate foarte limitată de alimente.
– Persoanele cu anumite afecțiuni medicale, care sunt cu malabsorbție, unele tipuri de cancer și boli de rinichi care necesită hemodializă.

Am un nivel suficient de
Vitamina C în organism?

Ce se întâmplă dacă nu am un nivel
suficient de Vitamina C în organism?

Deficiența reală de vitamina C este rar intâlnită în zilele noastre. Persoanele care îsi aduc un aport mic de vitamina C (sub 10 mg./ zi) timp de mai multe săptămâni, pot dezvolta scorbut. Scorbutul determină oboseală, inflamația gingiilor, pete roșii sau purpurii pe piele, dureri articulare.

Semnele suplimentare ale scorbutului includ depresia, precum și umflarea, sângerarea gingiilor, pierderea în greutate sau pierderea dinților. Oamenii cu scorbut pot dezvolta, de asemenea, anemie. Scorbutul este fatal dacă nu este tratat la timp.

Ce se întâmplă dacă nu am un nivel
suficient de Vitamina C în organism?

Vitamina C
poate fi dăunătoare?

Consumul de prea multă vitamină C poate provoca diaree, greață și crampe la nivelul stomacului.

La persoanele cu o afecțiune numită hemocromatoză, care determină organismul să stocheze prea mult fier, doze mari de vitamina C pot agrava supraîncărcarea cu fier care poate afecta țesuturile organismului.

Grupa de vârstă Limita maximă
Bebeluși până în 12 luni Nu este stabilită
Copii 1-3 ani 400 mg.
Copii 4-8 ani 650 mg.
Copii 9-13 ani 1200 mg.
Tineri 14-18 ani 1800 mg.
Adulți 2000 mg.